Moestuin update | Zomeroogst
In de moestuin hoef ik me ondanks het warme weer nog niet te vervelen. Het meeste groeit lekker door, sommige dingen zelfs sneller door de warmte, en ik heb nog behoorlijk wat kunnen oogsten.
In de moestuin hoef ik me ondanks het warme weer nog niet te vervelen. Het meeste groeit lekker door, sommige dingen zelfs sneller door de warmte, en ik heb nog behoorlijk wat kunnen oogsten.
Het is al weer even geleden dat ik een update van de moestuin gaf, maar het gaat lekker. Ik heb er momenteel minder in staan dan vorig jaar, maar dat ligt aan mij, toen ik met krukken liep kwam het nou eenmaal niet zo van zaaien.
Wij hadden afgelopen maand een merelnestje in de schuur. Het grut werd al snel de #minimerels genoemd, en omdat dat zo leuk is om te volgen mogen jullie ook!
Vooral aan het eind van de maand is de moestuin er een beetje bij in geschoten en deed ik niet veel meer dan water geven. Er is dus nog genoeg te planten en zaaien, maar ik heb ook al kunnen oogsten.
Het is geen nieuws dat de bijen het moeilijk hebben. En dat is ook voor ons een groot probleem, want meer dan 70% van ons voedsel is afhankelijk van de bestuiving door bijen en aanverwante insecten. Om de bij te helpen zijn er ieder jaar weer ‘voedselbanken voor de bijen’.
Hoera, het is maart, en ook nog eens prachtig weer! Reden genoeg dus om lekker in de tuin aan de slag te gaan, de eerste dingen staan er intussen in. En de eerste plantjes laten zich zelfs al zien.
Met dit zonnige weer krijg ik altijd zo veel zin om lekker in de tuin aan de slag te gaan. Helaas is het voor de meeste dingen nog te koud om te zaaien, maar voor voorbereiding is het nooit te vroeg.
Mijn ouders hebben altijd ontzettend veel vogels in de tuin, en daar kan ik zo van genieten. Ik vermaak me prima met uit het raam kijken. Nou wonen zij buitenaf en wij in de bebouwde kom, dat scheelt enorm in de hoeveelheid vogels, maar toch komen er bij ons ook steeds meer. Ik deel graag mijn tips voor een tuin vol vogels.
In de winter gebeurt er natuurlijk niet zo heel veel in de moestuin, maar ik had toch wat wintergroente gezaaid, en natuurlijk heb ik ook alweer volop plannen voor het nieuwe seizoen.
Lees verder Moestuin update | Wintergroente en plannen voor de lente